Šta poneti iz Srbije

Stanimirka Golubović je još šezdesetih godina prošlog veka shvatila da od njenih lepih rukotvorina može da hrani porodicu. Primer su joj bili džemperi iz obližnjeg sela Sirogojna koji su stekli svetsko ime. Nosili su ih, između ostalog, kraljica Elizabeta, Raisa Gorbačov, Nensi Regan.

U selu Skržuti, kao i u svim zlatiborskim selima sasvim je uobičajeno da svaka žena zna da plete. Zime su duge, klima je oštra, a vuna greje i ima je u izobilju. Međutim, to je osobeno za sve planinske oblasti, ali samo se Zlatibor sa svojim rukotvorinama vinuo na svetsku modnu scenu i prikazao džempere u koje su utkane male „slikovnice“ koje prikazuju seosku idilu, planinske bregove sa kućicama, šumarcima, potocima, cvećem…

Korak u online doba

Stanimirka Golubović je pravi reprezent zlatiborske škole pletenja. Od početka, bila je čvrsto uverena u budućnost ovog posla i prenela je znanje svim ženama u svojoj porodici. Brojčano ojačane, Golubovićke su otišle korak dalje: osnovale su radionicu pod imenom Wool Art, osmislile nove modele, postavile sajt sa katalogom proizvoda, otvorile facebook i instagram stranice. Osim mogućnosti online kupovine standardnih modela i veličina, izaći će u susret i svakom onom ko poželi da ima džemper, pončo ili čarape po osobenoj meri. Sa online prodavnicom, njihove živopisne vunene „slikovnice“ danas putuju širom sveta.

Priča počinje s prolećem

Nekada se ovčje runo pralo na potocima, potom se češljalo grebenima, a predivo se ispredalo ručno. Sve do sredine prošlog veka preslica je u selima ovog kraja, od detinjstva pa do starosti, bila nerazdvojni pratilac svake žene. Danas je proces proizvodnje vunenog vlakna mehanizovan, ali nešto se nije promenilo: stada ovaca se još uvek stižu u isto doba godine, obično krajem aprila ili početkom maja. Wool Art koristi isključivo ovu čistu zlatiborsku ovčju vunu. Osim izrade odevnih predmeta tehnikom pletenja, često na modelima primenjuje i tehniku veza koja je, takođe, osobena za ovo podneblje.

Biramo čarape

Budući da u suvenirnici Turističke organizacije Srbije vlada velika potražnja za ručnim radovima koje nose pečat Wool Arta, zamolili smo Branku Golubović, Stanislavinu unuku, da nam kaže nešto više o ovoj uspešnoj porodičnoj radionici: „Podsticaj da održimo stari zanat daju nam više nego dobre reakcije ljudi koji poštuju kvalitet, tradiciju i ručni rad kao svojevrsnu umetnost. Naši radovi su posebni i originalni, a uz pravilno održavanje mogu da ih naslede i naredna pokoljenja. Znajući da je radni vek jedne pletilje prilično dug, od devojčica pa sve do najstarijeg doba, pletenje kao zanat će se sigurno održati i u budućnosti.“ Na pitanje, koji bi proizvod ponele u inostranstvo da nas predstavlja, Branka nam kaže: „Kada bi trebalo da izaberem nešto što istinski predstavlja Srbiju i njene tradicionalne radove, svakako bi pletene vunene čarape bile glavni naš favorit. “

BelGuest