Šta poneti iz Srbije

Iz broja u broj otkrivamo vam različite „made in Serbia“ dragocenosti – suvenire, poklone ili pak male lične radosti koje proizvode domaći preduzetnici. Zato što dobre tradicije ne treba prekidati i zato što je ove godine više nego ikad potrebno da svi podržimo domaće proizvođače i u ovom broju predstavljamo jednu lepu lokalnu priču – po imenu Nonna handmade.

Nonna handmade je malo carstvo rukotvorina nastalo zajedničkim umećem četiri para ruku, odnosno četiri generacije jedne porodice. U njihovom ormaru naći ćete tradicionalne, a moderne odevne predmete. Možda isprva zbunjuje, ali u pitanju je igra bez kraja i konca. Mnoštvo detalja, ukrasa, linija, oblika i boja na tradicionalnoj nošnji, nepresušni su izvor u stvaranju neponovljivih idejnih rešenja za savremeno odelo. Nonna dame odlučile su da se bave stilizacijom etno motiva pre svega da bi nastavile da vezu porodičnu nit, ali i da bi zaboravu otele raskoš naše nematerijalne kulturne baštine.

O tome kako su rešile da krenu baš tim putem i šta ih na njemu sve snalazi, pričali smo sa Slađanom Milojević, autorkom koncepta ovog brenda.

Budući da je u pitanju priča koji se razvija kroz četiri generacije, pretpostavljamo da je Nonna handmade postojala i pre nego što je dobila to ime.

Nonna je nastala kao omaž našoj nani Mileni, poznatoj užičkoj vezilji i pletilji. Njena devojačkom rukom vezena bošča danas krasi naš showroom u Čumićevom sokačetu. Nana je meni i sestri plela i vezla najlepše komade odeće, dok nam je mama Ema šila prelepe haljine. Deda Milinko je čuveni krojač po čijim krojevima Nonna Handmade i dalje stvara i šije čuvenu libadu ili zubun, ali i muške i ženske bluze i košulje.

Šta vas sve inspiriše?

Inspiriše nas život, radost, ponos što Srbija ima neiscrpnu baštinu i čije prelepe motive zajedno sa našim profesorima i slikarima modifikujemo za potrebe naših proizvoda. Ćerka i ja smo, pored Etnografskog muzeja u Beogradu, inspiraciju za novu kolekciju pronašle čak i u British museumu gde se čuvaju naši tradicionalni kostimi.

Koliko je etno popularan u Srbiji? I ko su najčešći Nonna kupci?

Naši kupci su diplomate, poslovni ljudi i naši ljudi koji žive u inostranstvu, ali i naši intelektualci i cenjeni ljudi različitih profesija. Komercijalno gledano, nažalost, većina ljudi i dalje nije svesna značaja koju naša etnografska kultura ima.

Koliko je kompleksan handmade posao i koja je suštinska razlika između ručno izrađene odeće i „brze mode“?

Imati nešto što je rukom rađeno samo po sebi ima težinu. Danas, u brzom digitalnom svetu, sedeti satima, a nekada i danima, koliko je potrebno za proizvodnju jednog našeg proizvoda, za mnoge zvuči nestvarno, ali baš toliko vremena potrebno je da nastane jedna bluza, pojas, stoljnjak… Mi ručno sečemo svaki komad koji proizvedemo, a neretko i dugmiće presvlačimo ručno. Nonna proizvodi nastaju isključivo od prirodnih materijala – pamuk, lan i svila, a kad je nešto prirodno onda se prema njemu morate ophoditi sa posebnom pažnjom, jer Nonna handmade je studio sa dušom.

Šta sve možemo naći u Nonna ormaru?

Bluzu, košulju , haljinu, libadu i blejzer. Od dodatnog asortimana ručno vezene pojaseve, tašnice i ručno rađene rukavice.

Postoji li neki proizvod po kom ste prepoznatljivi?

Da, blejzer sa motivom beogradske građanske odeće s početka XX veka kao i košulja sa motivom Oplenačke lozice. Naravno, nadstolnjak od lana u kosovskom vezu je vrlo čest odabir za naše kupce.

Tekst: Dragana Barjakterević
Foto: Nebojša Babić